Avoin puutarha

Avoin puutarha on kaikille avoin paikka, jossa voit nauttia kasvun ihmeestä. Avoin puutarha sijaitsee Vihreän talon pihamaalla ja ympäristössä.

Avoin puutarha mahdollistaa puutarhanhoidon ja hyötyviljelyn myös niille, joilla ei omaa puutarhaa ole. Työpajoista löytyy jokaiselle jotakin, kokeneista viherpeukaloista vasta-alkajiin.

Avoin puutarha on myös Anni Paunilan ja Edwina Goldstonen taideprojekti.

Avoimen puutarhan vaiheita voit seurata osoittessa:

Työpajoja:

Seed Bombs - Nämä pommit eivät tuhoa vaan saavat joutomaat kukkimaan.
Viherveistokset - Rakennamme puutarhaan pajuveistoksia. Myöhemmin veistoksiin istutetaan kasveja
Riippuva puutarha - Mitä kaikkea ja mihin kaikkeen voikaan istuttaa kukkia ja kasveja ympäristön iloksi. Aloitamme Riippuvan puutarhan rakentamisen.
Tarinapenkki - Tämän penkin jokaisella kasvilla on tarina. Penkkiin tuoduista kasveista tehdään kartta ja niiden tarinat kirjataan ylös. Tarinoita voi sitten lukea esimerkiksi täältä sivuiltamme. "Nämä kullerot on jaettu juurakosta, joka tuli tuotua rajan takaisesta Karjalasta, vanhan sukutilan pihasta, kun kävimme sitä katsomassa vuonna 1995..." Kuka tahansa voi tuoda tarinapenkkiin perennan ja siihen liittyvän tarinan.
Hyötypuutarha - Perustamme kasvimaan ja istutamme ensimmäiset kasvit.

Avoin puutarha jatkuu koko kasvukauden.

Syyskesällä luvassa sadonkorjuujuhla!

Avoin puutarha myös yhdistää puutarhanhoidon taiteelliseen työskentelyyn. Samalla siistimme ja kaunistamme Vihreän talon ympäristöä, joka 1900-luvun alkupuolella on ollut osa kaunista ja hyvinhoidettua Asemapuistoa. Toivomme, että vuosien saatossa tämä rautatieaseman välittömässä läheisyydessä sijaitseva alue muuttuu jälleen vehreäksi keitaaksi, josta on iloa kaikille kaupunkilaisille.

Tervetuloa Avoimen puutarhan ihmeelliseen maailmaan!

Avoin puutarha on tällä hetkellä tauolla. Pyrimme tosin parhaamme mukaan hoitamaan talon ympäristöä. Yksi jätesäkillinen roskia on jo tälle keväälle kerätty, mistä lie niitä aina tuleekin. Jos joku haluaa lahjoittaa esimerkiksi perennoja Vihreän talon ympäristöä ja koko asemanseutua kaunistamaan, emme pane pahaksemme. Ehdota. Yhteystietomme löytyvät toisaalta näiltä sivuilta.

Vihreä talo haluaa kiittää Kekkilää mullasta, kasvilaatikoista (erinomaisia!) ja turvetiilistä!

Lisätietoja:
Anni: 0400-850 712 / anni.paunila[at]gmail.com
Olli: 050-588 6867 / olli[at]vihreatalo.fi

"Jos haluat olla onnellinen yhden päivän, juo itsesi humalaan. Jos haluat olla onnellinen kolme päivää, mene naimisiin. Jos haluat olla onnellinen viikon, teurasta sika ja syö se. Jos haluat olla ikuisesti onnellinen, perusta puutarha ja hoida sitä."

- kiinalainen sananlasku