Kulttuurikeidas

Vihreä talo on kulttuuritalo, tunnelmallinen juhlatila ja mainio keikkamesta. Ajoittain Vihreä talo muuntuu taide- ja käsityöpuodiksi, kahvilaksi ja ravintolaksi. Talolla järjestetään myös kulttuuripainotteisia virkistyspäiviä työyhteisöille, ja se toimii juhlien, kokousten ja muiden yksityistilaisuuksien pitopaikkana.

Vihreä talo on kaikkea tätä ja vielä jotain muuta. Se on avoin tila, jota myös sinä voit olla mukana tekemässä todeksi.

Talon isäntä, Olli Soini, ja emäntä, Anni Paunila, vuokrasivat Vihreän talon syksyllä 2011. Tarkoitus oli perustaa talolle työhuone ja niin tehtiinkin (täältä näet, mitä kaikkea kaunista talon emäntä on saanut aikaan: http://cargocollective.com/annipaunila), mutta alkoi tapahtua paljon muutakin. Joulukuussa 2011 järjestimme talolla joulumarkkinat, kevättalvella 2012 ensimmäisen konsertin. Pian huomasimme, että työhuoneen lisäksi pyöritämme pienimuotoista kulttuuritaloa.

Sittemmin talolla on järjestetty konsertteja, teatteriesityksiä, keskustelutilaisuuksia, kulttuuriklubeja, stand uppia, virkistyspäiviä, käsityö- ja taidemarkkinoita. Talolla on juhlittu levynjulkkareita, syntymäpäivä-, vuosi- ja sukujuhlia. Talolla on pidetty pop up ravintolaa, treenejä, kokouksia, työpajoja ja lukupiiriä. Onpa talo muuntunut myös äänitysstudioksi ja kuoroleiriksi.

Riihimäen pääsiäisen, Asematapahtuman ja muiden kaupunkitapahtumien yhteydessä avattava Vihreän talon kahvila on tullut tunnetuksi hyvästä kahvistaan ja maittavista kotileivonnaisistaan. Ravintolapäivinä tarjolla on hyvää ruokaa. Huomaathan, että Vihreän talon kahvila on avoinna vain tapahtumien yhteydessä.

Jos olet etsimässä juhla- tai kokoustilaa, ota yhteyttä. Vihreä talo on erikoistunut ikimuistoisten tapahtumien ja tilaisuuksien järjestämiseen. Talon tunnelma on taattu! Halutessasi saat tilaisuuteesi myös tarjoilut ja ohjelman meidän kauttamme.

Hämeen taidetoimikunta myönsi marraskuussa 2012 Vihreälle talolle ja sen perustajille 'Vuoden kulttuuriteko'
-kunniamaininnan. Perusteluissa mainitaan muun muassa, että Vihreä talo on "rikastuttanut Riihimäen kulttuurielämää ennakkoluulottomalla tavalla."

Syyskuussa 2013 Riihimäen kaupunki myönsi Vihreälle talolle ja sen toimijoille Vuoden nuori taiteilija -tunnustuspalkinnon: "Vihreä talo on Riihimäen aseman kupeessa sijaitseva vanha puutalo, jonka puitteissa on vajaan kahden vuoden ajan tehty ja koettu taidetta ja kulttuuria. Olli ja Anni ovat vireällä ja ennakkoluulottomalla toiminnallaan merkittävästi elävöittäneet riihimäkeläistä kulttuurielämää. Vihreä talo on muodostunut omaperäiseksi ja lämmintunnelmaiseksi 'kulttuurin kehdoksi', jossa tarjotaan monipuolisesti erilaisille kohderyhmille soveltuvia taide- ja kulttuurikokemuksia. Vihreän talon toiminta on samalla luonut uudenlaista yhteistyötä eri kulttuuritoimijoiden kesken."

Toukokuussa 2017 Riihimäen kaupunki ilahdutti Kulttuurin tunnustuspalkinnolla. "Olli Soini ja Anni Paunila ovat luoneet Riihimäelle ainutlaatuisen kulttuuritilan, Vihreän talon. Tila toimii musiikkiklubina ja kohtaamispaikkana ja se on saavuttanut suuren harrastajakunnan suosion. Vihreällä talolla ovat esiintyneet monet valtakunnallisesti tunnetut taiteilijat ja esitykset ovat vetäneet laajalti väkeä paikkakunnan ulkopuoleltakin. Soinin ja Paunilan luoma toiminta on erinomaista kulttuurikaupungin brändäystä, ja kehittää osaltaan asemanseutua omaleimaisena kohtaamisten ja tapahtumien keskuspaikkana."

Olemme kiitollisia näistä palkinnoista ja aiomme jatkaa ennakkoluulotonta kulttuuritoimintaa. Siihen tarvitsemme sinua. Toivottavasti näemme sinut nauttimassa talon tapahtumista - tai järjestämässä omaasi.

Tehdään yhdessä Riihimäestä entistä vireämpi, Suomesta avaramielisempi ja maailmasta iloisempi paikka elää!

Tervetuloa Vihreän talon taianomaiseen maailmaan.

Talolla tavataan,
Olli & Anni

Vihreän talon tiedotuslistalle voi liittyä lähettämällä viestin: [email protected]

Satu Laatikaisen hyvä juttu talon isännästä:

Vihreä talo facebookissa, tykkää ja arvostele:

Kuva: Pasi Vähänen (Fado & Flamenco -ilta, Vihreä talo, helmikuu 2015)